Herwarth en Paul

logo.ensafh

Aan het gistende Berlijn na het einde van de Eerste Wereldoorlog danken wij de ontplooiing van een Prins der Nederlandstalige dichters. Paul van Ostaijen (1896 -1928) schreef er twee van de meest fascinerende gedichtenbundels, beter is gedichtenboeken, uit de Nederlandse literatuur van het begin der twintigste eeuw: de Feesten van angst en pijn, met veel gekleurde inkt en het ongelooflijk fascinerende op Dada geïnspireerde, maar puur expressionistische Bezette stad, een volstrekt uniek werk in de Europese literatuur van die dagen, uitstijgend boven de vormprobeersels, als schrijven over een stropdas en een horloge in de vorm van stropdas met een horloge, een rederijkersachtige vernieuwing van de literatuur: Guillaume Apollinaire werd door van Ostaijen in hoge mate overtroffen. Het geweld van de Eerste wereldoorlog heeft het werk van van Ostaijen bepaald. Nederland bleef buiten die oorlog, maar ook buiten de ontwikkeling van de eigentijdse vernieuwende kunst. Hoe kwam van Ostaijen in Berlijn?

Lês en sjoch fierder by Meander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *